Pagina's

woensdag 14 maart 2012

Tips tegen droge plekjes en een droge huid

Het enige wat werkt tegen een droge huid is natuurlijk je huid voeden, hydrateren, zo veel mogelijk! Als het koud is heb je waarschijnlijk nog wat meer last van een trekkerig huid en velletjes. Het is dan weer net een stapje erger en welke producten kan je dan het beste gebruiken? Er zijn een aantal producten die ik hier heel erg fijn voor vindt en ik ga ook een aantal tips geven.

Wat als eerst in de routine voorkomt is het reinigen van je huid. Ook als je geen make-up draagt is dit goed om te zien, zo verwijder je het vuil dat op je huid ligt. Helaas heb je bij reinigingsproducten wel snel de kans dat ze te agressief en uitdrogend voor je huid zijn. Kies daarom sowieso voor een reinigingsmelk voor de droge en gevoelige huid. Ook als je juist een vette huid hebt, is het goed om hiervoor te kiezen! Als je namelijk steeds maar je huid stript van natuurlijke vetten, gaat je huid alleen maar meer aanmaken om zichzelf te beschermen. Gewoon even een tip tussen door. ;)

Maar goed, reinigen dus. Hiervoor kun je gewoon een melk gebruiken die je in de winkel koopt, maar wat op dit moment aan het testen ben is een mix van oliën. Dit heet The Oil Cleansing Method, klik hier om er meer over te lezen. Je past de oliën die je gebruikt aan, aan jouw huidtype. Lees vooral dat artikel even, het is best interessant vind ik zelf!

Dan scrubben. Tja, dat vind ik een lastig iets. Zelf houd ik er niet zo van om mijn gezicht te scrubben, omdat ik ook een gevoelige huid heb. Misschien werkt het wel goed om die velletjes kwijt te raken, maar die komen later toch weer terug. Daar kom je alleen maar vanaf door je huid goed te hydrateren. Over het algemeen zou ik niet te vaak je gezicht scrubben als je last hebt van een droge of gevoelige huid.

Wil je toch scrubben? Ga dan voor een hele milde scrub. Die van de Hema, links, is niet bepaald mild, helemaal niet eigenlijk. Die van St. Ives daarin tegen wel. Deze is te koop bij een Afrowinkel en kost iets van 3 euro.

Dan zijn we bij het hydrateren aangekomen en dit is toch wel het belangrijkste gedeelte. Gebruik natuurlijk een dagcrème voor de droge huid, ik vind die van Weleda erg fijn. Gebruik deze ’s ochtends en ’s avonds. ’s Avonds kun je best wat meer aanbrengen, zo kan het ’s nachts goed intrekken.

Wat nog beter werkt voor ’s nachts is Vaselinelanette crème. Eigenlijk is witte vaseline nog beter, maar dat heb ik niet. Witte vaseline is gewoon te koop bij Hema, dus dat ga ik ook wel even kopen. Ik zal dan een artikel schrijven over de verschillende tussen deze twee soorten vaseline en wat ik beter vind werken. Maar goed, de vaseline kun je dus ’s avonds aanbrengen op de droge plekken en ’s nachts kan dit goed intrekken. Dit werkt voor mij echt fantastisch! Probeer je huid gewoon een beetje vettig te houden en je kunt dit ook gewoon meenemen om overdag een beetje te smeren.

Nog een tip: wees vooral niet bang om puistjes of onzuiverheden te krijgen door deze vettige producten. Een keer een puistje kan heus geen kwaad en door je huid zo goed te hydrateren zul je juist minder last hebben van onzuiverheden. Want waarschijnlijk komen jouw onzuiverheden door je droge huid.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan! Over andere huidtypes kan ik helaas niet zoveel vertellen, want ik heb zelf een droge huid. Misschien hebben jullie zelf wel tips voor de verzorging jouw eigen huidtype?