Pagina's

donderdag 14 april 2011

Let the sun shine! - zonnebrand.


Nu eindelijk het zonnetje lekker schijnt en we buiten zelfs al een beetje kunnen zonnen, moeten we ons natuurlijk ook weer gaan in smeren. Niet iedereen smeert zich in. De één verbrand nooit en is zo bruin als ze even in de zon heeft gelegen en bij ander moet zich echt goed insmeren ander is ze zo een kreeftje. Toch is het voor iedereen wel belangrijk om zich in te smeren. Als je nooit verbrand hoef je misschien niet zo'n hoge factor te gebruiken als iemand die juist erg snel verbrand, maar je moet je dus wel insmeren.

Ik zelf heb bruin haar en bruine ogen en ben blank. Ik ben niet heel licht, maar ook niet heel bruin, gewoon een beetje normaal. Helaas duurt het wel redelijk lang voordat ik een kleurtje krijg. Aan het begin van de zomer gebruik ik altijd een hoge factor, 30 of 40. Als ik vaker en langer in de zon heb gezeten en ik ben al wat bruiner geworden, dan ga ik 20 gebruiken, nog later 15 en soms ook nog 10. Factor 10 en 15 doen eigenlijk niet zo veel, maar wel beter dan niks. Op deze manier word ik toch een beetje gezond bruin. Je huid raakt namelijk gewent aan de zon als je de bescherming afbouwt. Je huid zal niet verbranden door de zon, maar je wordt wel wat bruiner.



Als je echt heel langzaam bruin word in de zon en ook het trucje dat ik hier boven uitlegde niet helpt bij jou. Dan zou je ook Nivea Protect & Bronze kunnen gebruiken. Dit geschermd je tegen de UV-straling, maar het geeft je ook een mooi kleurtje. In deze zonnebrand zit een stofje dat de aanmaak van melanine in je huid stimuleert, hierdoor word je eerder en sneller bruin. Ik heb er eerlijk gezegd zelf geen ervaring mee, maar een vriendin van mij gebruikt dit altijd en is er erg enthousiast over. Ook zijn er positieve reviews over te lezen op Internet.

Ook ben je nog de zonnebrand speciaal voor het gezicht. Sommige mensen vinden gewone zonnebrand wat te vet voor op het gezicht, daarom is er ook een speciale zonnebrand voor het gezicht. Deze is minder vettig en hydrateerd je gezicht ook een beetje. Ik gebruik dit zelf niet. Ik heb er ook geen last van dat ik normale zonnebrand te vet vind, ik heb namelijk best een droge huid.



Als je gaat zonnen, vergeet dan niet om na het einde van de een verkoelende after sun op te doen. Er bestaat ook after sun met Aloë vera erin. Dit werkt ook erg verkoelend, voor als je misschien toch verbrand bent. Ook als je niet verbrand bent is het goed om een after sun te gebruiken. Als je de hele dag in de zon hebt gelopen zie je het misschien niet altijd dat je toch een heel klein beetje rood bent. Meestal als je after sun op doet voordat je gaat slapen, is de volgende ochtend de roodheid verdwenen. Dit geld natuurlijk niet als je zo rood bent als een kreeft, maar bij lichte verbrandingen wil dit nog wel eens helpen.
Zonnebrand is best prijzig, meestal is het in de tien euro voor een fles. Gelukkig zijn er op dit moment veel aanbiedingen op zonnebrand. Vooral bij de Etos, wil je nog zonnebrand kopen, houd dan vooral de actiefolders van drogisterijen goed in de gaten!


Dragen jullie altijd zonnebrand en welke factor?


Liefs,
Brechtje.