Pagina's

dinsdag 24 januari 2012

Tips voor (beginnende) bloggers

Ondertussen blog ik ook al bijna een jaar. Een jaar?! Dat gaat zo snel! Mijn blog is nog steeds maar een klein blogje, maar ik heb wel een hoop geleerd over bloggen. Het leek mij daarom wel leuk om jullie wat blog tips te geven. Stel jij wilt ook een blog beginnen, dan kan dit je mooi op weg helpen. Maar ook als je al een blog hebt, denk ik dat je hier nog wel wat handige tips uit kunt halen. Dus lees snel verder!


Om te beginnen twee tips voor als je een blog wilt beginnen. Ja, slechts twee, want zo moeilijk is het helemaal niet!
  1. Een naam. Voordat je vrolijk een blog begint, bedenk waarover je gaat bloggen. Je zou een woordweb of iets degelijks kunnen maken en brainstormen voor goede ideeën. En kies vervolgens een naam. Ga voor een naam die makkelijk te onthouden is en die past bij het onderwerp van je blog.
  2. Je kunt gelijk beginnen met een eigen domein (niks mis mee hoor!), maar je weet misschien niet zeker hoelang je het vol houdt. Daarom is het handig om te starten bij een gratis dienst. Volgens mij zijn Blogger en Wordpress toch wel de bekendste en (naar mijn mening) de beste om je blog bij te starten. Wordpress is misschien wat professioneler dan Blogger en je kunt er wat meer mee. 
Statistieken zijn super handig. Houd deze dus ook goed bij. Blogger heeft erg simpele statistieken, jammer, hier heb je namelijk niet heel erg veel aan. Wat je kunt doen is je blog aanmelden bij http://www.histats.com/, hier kun je nauwkeurig je statistieken bijhouden. Je ziet hoeveel unieke bezoekers je hebt, wanneer je de meeste bezoekers hebt, hoe vaak en hoelang mensen jouw blog bezoeken, hoeveel mensen er online zijn, en nog veel meer.

1092931-10-1300979528879_large
Zorg voor goede tekst. Je kunt snel een stukje schrijven, maar het is voor je bezoekers veel leuker om goede stukken tekst te lezen. Dat vind ik ten minste. Maak het makkelijk om te lezen en schrijf met een beetje humor. Probeer ook zo min mogelijk spellingfouten te maken, want dit kan erg afleiden. En gebruik een leesbaar lettertype. Allemaal hele logische tips, maar toch zie ik vaak genoeg blogs die dit niet hebben.

Foto’s zijn ook erg belangrijk. Als je iets wilt vertellen, uitleggen of gewoon leuk voor er bij. Foto’s maken het leuker en duidelijker. Probeer daarom goede foto’s te maken. Update je blog ook regelmatig. Het liefst dagelijks. Minder is natuurlijk ook goed, maar dagelijks of vaker zorgt toch voor de meeste bezoekers.

Tumblr_lxoeyaqutb1qd49uso1_500_large
En tot slot een lastig iets: durf! Het is misschien spannend om je op Internet zo bloot te stellen. Helemaal als je blog erg persoonlijk is. Ik snap het als je het eng vind om met je gezicht op Internet te komen. Of om je mening te geven. Of om filmpjes te maken. Je weet niet wat mensen er van gaan vinden. Maar wees stoer en probeer gewoon! Dit kan je blog namelijk echt beter maken. Filmpjes maken vind ik ook nog steeds eng, maar binnenkort ben ik toch van plan om mijn eerste filmpje online te zetten. Dus houd mijn blog goed in de gaten!

Deel in de comments vooral je tips wat betreft bloggen en groeien met je blog. Ik ben erg benieuwd en ik weet zeker dat anderen er ook wat aan zullen hebben!

Liefs,
Brechtje.