Pagina's

vrijdag 8 juli 2011

Lemon Diva Cupcakes


Heel beautyland lijkt wel helemaal gek te zijn op cupcakes. Dat is niet zo gek ook, ze zijn heerlijk en zien er ook vaak zo leuk uit. Ikzelf heb nog bijna nooit cupcakes op. Ik eet wel eens gewone cakejes, maar cupcakes bijna nooit. Daarom besloot maandag zelf cupcakes te gaan maken. Lemon Diva cupcakes om precies te zijn. Lees verder voor foto’s van mijn cupcakes en het recept.

Ik kijk wel eens met mijn ouders naar het programma Masterchef Australia. Dit is een kookprogramma waar amateurkoks het tegen elkaar opnemen. Ze moesten een keer cupcakes maken en de winnares liet vervolgens zien hoe ze haar cupcake had gemaakt. Ze noemde haar cupcakes Lemon Diva cupcakes. Er zat namelijk citroen in en dat zorgde voor een heerlijke frisse smaak.

Ik besloot deze ook te gaan maken. Ik heb ook een beetje rond gezocht op Internet naar een recept voor lemon cupcakes. Ik ontdekte de site http://www.cupcakerecepten.nl/. Hier staan veel leuke recepten op en je kunt er ook ingrediënten kopen. Ik heb het recept dat ik daar vond gecombineerd met dat van Masterchef en ben ze toen zelf gaan maken !


Het recept dat ik heb gebruikt :
Ingrediënten voor 12 cupcakes
Lemon Cupcakes
125 gram zelfrijzend bakmeel
125 gram boter, op kamertemperatuur
125 gram lichtbruine basterdsuiker
2 eieren, op kamertemperatuur
2 eetlepels melk of 200 gram yogurt
Rasp van 2 citroenen

Lemon Frosting
300 gram poedersuiker
300 gram boter, op kamertemperatuur
sap van 1 citroen
levensmiddelen kleurstof


Voorbereiding
Verwarm de oven voor op 170 graden en zorg ervoor dat het rooster in het midden van de oven geplaatst is. Hier kun je later dan makkelijk je cupcake bakblik op plaatsen.

Zet een cupcake bakblik met daarin papieren bakvormpjes klaar. Als je een cupcake bakblik gebruikt blijven de cupcakes beter in vorm tijdens het bakproces en het is ook makkelijker om de vormpjes te vullen met het beslag. Meestal gaan er 12 cupcakes in een cupcake bakblik.

Methode
-        Zorg dat de boter op kamertemperatuur is en mix de suiker met de boter tot een luchtig geheel.
-        Voeg één voor één de eieren toe.
-        Voeg beetje bij beetje het meel toe en mix telkens met de mixer goed door.
-        Voeg de melk of yoghurt toe, beetje voor beetje. Je kunt gewoon melk gebruiken, maar als je van wat frisser houd kun je ook yoghurt nemen.
-        Voeg nu de rasp van de twee citroenen toe en mix het door het beslag.
-        Vouw met een spatel het geheel goed door elkaar. Pak je cupcake bakblik erbij waarin je de papieren bakvormpjes eerder al in hebt gedaan. Het vullen gaat nu heel makkelijk.
-        Neem een eetlepel en schep een beetje beslag in het midden van het papieren cupcake vormpje. Met een tweede lepel schraap je het beslag van de lepel in het vormpje. Vul de papieren bakvormpjes tot 2/3 vol. Zo kunnen de cakejes goed rijzen en zullen ze niet boven het papieren vormpje uit steken als ze klaar zijn. Hoe platter de cupcakes zijn als ze gebakken zijn, hoe makkelijker je ze kan garneren.
-        de cupcakes 15-20 minuten in de oven op 170 graden. Je kunt het beste de ovendeur tussentijds niet openen, anders zakken de cupcakes misschien in.

-        Na 15 minuten open je de ovendeur en prik je met een houten prikker in een cupcake om te controleren of de cupcakes gaar zijn. Wanneer er geen nat beslag aan de houten prikker blijft kleven kunnen de cupcakes uit de oven gehaald worden. Kleeft er nog wel nat beslag aan de houten prikker, dan laat je de cupcakes nog 5 minuten in de oven bakken.
-        Controleer na 5 minuten weer of de cupcakes gaar zijn en haal ze uit de oven als dat zo is. Let op: iedere oven is anders, hierdoor kan de baktijd van je cupcakes verschillen.
-        Laat de cupcakes goed afkoelen op een rekje buiten de oven.

Topping
-        Mix de zachte boter met de poedersuiker met een mixer op middelhoge snelheid, voeg telkens een beetje poedersuiker toe.
-        Voeg als laatste het citroensap van 1 citroen toe aan het mengsel en mix alles nog eens goed door met de mixer.
-        Je topping is nu klaar om gekleurd te worden met elke kleur levensmiddelen kleurstof die je wilt. Voeg enkele druppels kleurstof toe aan de topping (verdeel de topping over verschillende bakjes voor meerdere kleuren) en smeer de topping op de afgekoelde cupcakes met een spatel of spuitzak.

Het was helemaal niet moeilijk om deze cupcakes te maken. En ze waren ook nog een zó goddelijk lekker! Lekker zacht van binnen en zoals ik wilde: lekker fris, maar niet dat je overdreven citroen proeft. Gewoon perfect.

De topping daarin tegen vond ik niet zo lekker. Je had echt idioot veel boter nodig, de verhoudingen klopte niet volgens mij. En het smaakte ook gewoon naar boter met wat poedersuiker erdoor. Ik vond het veel te vet. Dus voor de volgende keer: Alleen de cupcakes en de topping laat ik lekker zitten. Misschien doe ik er wel wat glazuur overheen of wat abrikozen jam, om het toch wat specialer te maken.

Wat foto’s van tijdens het maken van de cupcakes:





Ik hoop dat jullie het leuk vonden!
Maken jullie wel eens zelf cupcakes?

Liefs,
Brechtje.