Pagina's

donderdag 28 juli 2011

How-to: Een gebroken poeder maken


Laatst ging viel er opeens een stuk uit mijn favoriete blush toen ik mijn kwast op de zijkant van het doosje aftikte. Het was dan misschien een blush van Essence, maar het was wel mijn favoriete blush en vond het dus erg jammer. Ieder nadeel heeft z’n voordeel: ik kan jullie nu goed uitleggen hoe je een kapotte blush/compacte poeder/oogschaduw kunt maken. Bereid je voor op een artikel met veel foto's! 

Ik heb verschillende filmpjes op YouTube gekeken en heb het vervolgens met hulp van mijn moeder zelf geprobeerd. Het is helemaal niet moeilijk, maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Ik waarschuw je alvast: Dek alles af, want je tafel kan vies worden!


De dingen die je nodig hebt zijn: pure alcohol (70% ofzo), een vork, een lepeltje, keukenrol of zakdoekjes, een glas of iets anders (ik gebruik dat doorzichte dopje) waarmee je de poeder goed aan kunt drukken en een bakje waar je de gebroken poeder ingewaard en in fijn stampt. Ga niet teveel met je vingers in de poeder zitten, dit is namelijk niet zo hygiënisch.


Hier zie je mijn kapotte blush. Zoals je ziet is er maar een klein deel uit, ik dacht dus: nou, ik heb nog best geluk dat hij er niet helemaal uitligt. Maar nee, je moet hem helemaal fijn prakken om hem goed te kunnen maken.



Dat heb ik hier dus gedaan. Ik heb die poeder uit de verpakking gehaald met behulp van een vorkje. Vervolgens heb ik de blush fijn gestampt met een vijzel, maar dit heb je niet persé nodig. Je kunt het ook gewoon in een bakje doen en het fijnstampen met een vork of lepel. Ik heb ook gezien dat anderen een plastic zakje gebruikten, maar dit lijkt mij eerlijk gezegd een beetje onhandig werken.


Hier lijkt het wel een soort cremeblush!
Vervolgens voeg je alcohol toe, dat zie je op de foto's hierboven. Begin met een klein beetje en ga door met kleine beetjes toevoegen, tot dat de alcohol niet meer oplost. Nu is de poeder verzadigd. Als je per ongeluk teveel toevoegt, dit gebeurde mij ook, maakt dit niet, de alcohol verdampt wel. Meng het nog een klein beetje met de vork en maak nu de poeder mooi glad. Dit laat je 20 minuten staan.

Voor het aandrukken met het dopje met stukje stof
Na 20 minuten en het aandrukken met dopje met stukje stof
Nu kan je de poeder nog mooier glad en egaal maken. Dit doe je door een stukje doek strak om de onderkant van een glas (of iets anders, ik heb dus dat dopje gebruikt) heen te spannen en hiermee de poeder aan te drukken.

Laat nu de poeder de hele dag en nacht staan. Hierna heb je klaar en heb je je blush/compacte poeder/oogschaduw weer klaar voor gebruik!

Je denkt nu misschien dat de alcohol heel slecht is voor je huid, omdat alcohol je huid uitdroogt, maar de alcohol verdampt. Het is dus helemaal niet schadelijk voor je huid of ogen. Als je onder de 18 bent, vraag dan wel even toestemming aan je ouders of vraag misschien of ze je willen helpen. Dit heb ik ook gedaan.

Ik wens jullie veel succes met het maken al je kapotte poeders en ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen helpen! Hebben jullie wel eens een kapotte poeder gemaakt?

Liefs,
Brechtje.