Pagina's

donderdag 5 april 2012

Haar geverfd met henna


Mijn natuurlijke haarkleur is bruin en dat begint af en toe toch een beetje te vervelen. Daarom vind ik het leuk om eens in de zoveel tijd mijn haar te verven. Omdat gewone haarverf niet heel goed is voor je haar, gebruik ik een natuurlijk alternatief. Ik verf mijn haar met henna, en henna is juist heel erg goed voor je haar. Ik heb hier al vaker een artikel over geschreven, maar dit is al een hele tijd geleden, dus tijd voor een nieuwe uitleg!


Voor degenen die niet precies wat henna is, zal ik even een korte uitleg geven. Henna is een natuurlijk product afkomstig van de hennaplant. In sommige culturen wordt dit gebruikt om tekeningen te maken om je lichaam, maar je kunt het dus ook gebruiken om je haar mee te verven. Als je het puur gebruikt maakt henna je haar rood. Hoe langer je het laat zitten hoe roder het wordt.

Wat je kunt doen is henna mengen met bijvoorbeeld koffie. Stel je wilt geen knalrood haar, wat heel goed begrijp, dan is dit een goede oplosing. De koffie zorgt ervoor dat je haar rood-bruin wordt. Wat heel belangrijk is, is dat je geen ijzeren voorwerpen gebruikt in combinatie met henna. Dit kan zorgen voor een chemische reactie en je haar kan dan groen worden! Dat wil je niet.

Ik heb alle henna in een glazen kom gedaan en op dit foto hierboven giet er koffie bij. Zet hele sterke koffie en voeg dit toe aan de henna. Beetje bij beetje, tot dat het mooi glad wordt. Bedenk dat je het makkelijk in je haar moet kunnen smeren.

Zo zag mijn mengsel van henna en koffie eruit eindelijk uit. Bedek dit met plastic (niet met zilverfolie! Dit is ook metaal) en laat het een paar uur staan. Ik had niet heel veel tijd, dus heb het slechts een uurtje laten staan. Het is beter om het zo’n drie uur te laten staan, dan wordt de kleur in je haar mooier.

Na een paar uur kun je het in je haar gaan smeren. Het werkt minder makkelijk dan gewone haarverf, omdat het dikker en minder glad is. Ik  ben hier niet echt handig mee, dus mijn moeder heeft het voor mij gedaan. Doe dit zo snel mogelijk, zodat de henna overal even lang in je haar zit. Zorg er ook voor dat je hoofdhuid ook goed bedekt is.

En dan is het wachten. Ik heb de henna er een kwartiertje in laten zitten. Ik zou het maximaal een halfuur doen, tenzij je echt voor rood haar wilt gaan. Ik heb haar al vaker geverfd met henna en het schijnt dat het dan sneller rood wordt, vandaar dat is het wat korter heb gedaan.

Voordat ik het had geverfd met henna. Mijn haar lijkt bovenop een soort van grijs, maar dat is het in het echt niet. ;)


En dit is het eindresultaat! Pas na 24 uur zie je de werkelijke kleur. Het was wel grappig, want ’s avonds leek mijn haar nog gewoon bruin, maar de volgende dag zag ik dat het toch echt wel rood was. Mijn haar lijkt hier wat droog, maar dat is het echt totaal niet. Het is nu juist heel gezond en glanzend door de henna. Helemaal top! Het ligt héél erg aan het licht hoe fel de kleur is. Binnen is het meestal rood-bruin, maar buiten lijkt het vaak veel feller. Het is in ieder geval een mooie warme kleur vind ik.

Verven jullie je haar wel eens, en heb je ook ervaring met henna?