Pagina's

vrijdag 27 april 2012

Fotografie met 'dikke Bertha'


De Nikon digitale spiegelreflexcamera, of zoals mijn moeder het meestal noemt ‘dikke Bertha’, wordt veel gebuikt bij ons thuis. Eigenlijk is de camera van mijn moeder, maar hij is vooral veel op mijn kamer te vinden, ik maak immers ook veel foto’s voor mijn blog. Deze grote camera met zoveel functies blijft geweldig en daarom vind ik dat hij wel een artikeltje verdient.

Jullie zullen allemaal wel ongeveer weten wat een spiegelreflexcamera is. Ik vind het zelf altijd zo’n echte fotografen camera. Ik weet dat professionele fotografen meestal over nog véél grotere camera’s beschikken, maar toch voel ik mij best stoer als ik door het zoekertje tuur.

Meestal gebruik ik de zoeker om foto te maken, gewoon omdat ik dat er wel goed uit vind zien. Maar toen ik laatst wat informatie ging opzoeken over de functies van een spiegelreflex, kwam ik er achter dat het veel beter is om gewoon door het schermpje te kijken. Dat viel mij eigenlijk een beetje tegen, maar ik las toch maar verder. Al snel kwam ik er zelf ook acht dat het is beter om gewoon op het schermpje te kijken, omdat je dan de instellingen goed kunt zien. Echt verstand van fotografie heb ik duidelijk niet, dus ik wilde wel graag meer kennis op doen.

Als je de mogelijkheid hebt om met zo’n camera te fotograferen, moet je er ook wel alles uithalen vind ik. Dus daar ben ik nu mee bezig. Als ik even wat tijd over heb zoek ik wat meer informatie over de eindeloze functies. Een maandje geleden had ik nog geen idee van wat een ISO waarde, diafragmavoorkeur of sluitertijd inhield. Nu ben ik daar druk mee aan het oefenen en uitproberen, en ik heb vind het leuk! Eindelijk kom ik er achter waar al die knopjes eigenlijk voordienen. God, wat klinkt dat dom. Maarja, ik ben nou eenmaal niet zo’n type dat braaf de handleiding (van 200 pagina’s!) leest, dus dan moet het maar zo. Ik leer het vanzelf wel. ;)

Deze hangt ook in posterformaat op mijn kamer. Ik vind hem zo mooi!
Niet perfect scherpgesteld, maar toch erg leuk!

Dit zijn trouwens een paar foto’s die ik en mijn moeder vorig jaar tijdens de zomervakantie in Canada maakte. Kijk, ook zonder al te veel kennis kan je best overweg met een spiegelreflex! Met een beetje logisch nadenken en zelf uitproberen zijn we toch al best ver gekomen.

Ik zit trouwens niet úren handleidingen te lezen, daar heb ik geen geduld voor en het is natuurlijk ook veel leuker om zelf uit te gaan proberen. Ik hab al snel gemerkt dat het wel een poosje duurt voordat je iets onder de knie hebt. Daarom probeer ik mij nu vooral op de basis te richten, en op de dingen die ik echt nodig heb. Voor mijn blog maak ik bijvoorbeeld vooral foto’s van dichtbij en van kleine dingen, dus dan zoek ik daar meer informatie over op.

Lijkt het jullie leuk als ik af en toe update van wat ik heb geleerd? Hier gaat waarschijnlijk totaal geen regelmaat in zitten. Soms heb ik nou eenmaal wel zin en tijd om mij erin te verdiepen, en soms niet. Laat even weten wat je hiervan zou vinden!

Doe jij wel eens iets met fotografie? En heb je je er ook wel eens een beetje in verdiept?