Pagina's

woensdag 24 augustus 2011

Die witte lijn met tekst bij een foto


De laatste tijd krijg ik zo vaak vragen via de mail over die witte lijn met tekst over een foto heen. Veel meiden waren hier blijkbaar benieuwd naar, dus daarom besluit ik er nu een artikel over te maken en het gelijk maar met iedereen te delen. Ik gebruik hiervoor een gratis en makkelijk de downloaden programma Paint.NET. Lees verder als je meer wilt weten!

Paint.NET is dus gewoon gemakkelijk en gratis te downloaden. Google er even naar en je hebt het zo gevonden. Paint.NET is een wat professionelere versie van Paint, het is wat ingewikkelder, maar je kunt er wel veel meer mee.

Voorbeeldje, klik voor het artikel

Dit programma werkt met lagen. Als je iets fout hebt gedaan, kun je gewoon weer de laag verwijderen. Je kunt tussendoor zoveel lagen toevoegen als je wilt, het is alleen maar handig. Zo hoef je niet in een keer alles te verwijderen als je wat verkeerd hebt gedaan.

  1. Open een foto in Paint.NET en breng hier een laag overheen aan.
  2. Nu maak je wit wat je wit wilt hebben. Ik doe dus vaak een balkje, als je dat ook wilt teken je gewoon een balkje en vul je deze in met wit.
  3. In het kadertje Layers zit ook een knop (rechtsonderin) met Layer Properties, klik hierop. Hiermee kun je de laag transparanter maken en maak je eigenlijk ook het witte transparanter. Dit doe je door het schuifje van Opacity naar links te bewegen. Je kunt het zo transparant maken als zelf wilt. 
  4. Voeg nu tekst toe, dit kun je ook doen met Paint.Net, maar dit vind ik niet zo fijn werken. Ik sla het op en open de foto met Picasa. Hier zet ik dan de tekst erin.

En dat is het! Helemaal niet moeilijk, het kost misschien wat meer tijd, maar dan heb je wel een leuk bewerkte foto. Je zou het ook kunnen doen met Photoshop of andere programma’s zoals Gimp (ook een gratis programma) bijvoorbeeld. Volgens mij werkt het hiermee bijna precies hetzelfde.

Klik voor artikel

Klik voor artikel

Klik voor artikel

Ook mijn header heb ik transparanter gemaakt op deze manier.
Hierboven nog wat afbeeldingen waar ik wat heb gedaan met transparanter maken. Je kunt er veel meer mee doen dan alleen een lijntje maken. Experimenteer er maar op los!

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad!
Wat voor soort bewerkingsprogramma gebruiken jullie?

Liefs,
Brechtje.