Pagina's

woensdag 22 februari 2012

Tip: gratis foto bewerkingsprogramma


Op mijn wishlist van laatst stond nog een fijn gratis fotobewerkingsprogramma, nou die kan ik al afvinken! Ik heb namelijk een hele fijne gevonden. Hij heeft heel veel functies en hij wordt zelfs vergeleken met Photoshop! Benieuwd over welk programma ik het heb? Lees dan verder.

Ik heb het over GIMP. Ik moet zeggen dat ik al eerder van het programma had gehoord, maar ik hoorde altijd dat het heel ingewikkeld was, dus deed ik het toch maar niet. Maarja, het is toch gratis en proberen kan geen kwaad. Ik heb het dit weekend dus toch maar gedownload, en eigenlijk bevalt het heel erg goed!

Hier zie je een printscreen van hoe het eruit ziet als je het opstart. Je hebt een grote ruimte voor een afbeelding en twee kleinere vensters. De een is voor de ‘lagen’, GIMP werkt namelijk met lagen, ik zal zo wel uitleggen wat dat precies is. En de ander is de toolbox, voor een aantal bewerkingen.

Waar gebruik je lagen voor? Als je een afbeelding opent, is het handig om gelijk een laag toe te voegen. Als je dan een bewerking uitvoert, kun je ook weer een laag aanbrengen. Want als je toch niet tevreden bent over je bewerking, verwijder je gewoon de laag en is het opgelost! Heel makkelijk eigenlijk. Tussen de bewerkingen door voeg je steeds een laag toe, zo kun je bewerkingen makkelijker ongedaan maken. Je kunt lagen ook vervagen, daar laat ik straks nog een voorbeeld van zien.

Afbeelding openen.


Tussendoor een laag toegevoegd. Ik heb nu een balk lichtroze gemaakt, straks ga ik hem vervagen. Dat geeft een heel cool effect vind ik!

Tada!

En nu nog tekst erbij.

Dit is gewoon een voorbeeldje van wat je kunt met dit programma. Er zijn nog veel meer functies, maar ik ben daar niet zo’n pro in. Dit is een van de bewerkingen die ik vaak doe voor mijn blog, maar ik ga er nog wat meer mee proberen. Hopelijk kan ik zo mijn foto’s mooier maken en nog leuker bewerken!

Ik hoop dat jullie hier iets aan hadden. Misschien was je al een tijdje opzoek naar een gratis bewerkingsprogramma, probeer dan zeker deze even uit. Het is niet heel simpel, je moet er echt even mee oefenen, maar het is zeker een van beste gratis fotowerkingsprogramma’s die er zijn. Google even naar GIMP gratis download, dan vind je er wel een. Edit: ik heb het hier gedownload: link

Kende jij GIMP al? En wat vind jij een fijn programma om foto’s mee te bewerken?