Pagina's

zondag 11 maart 2012

Proberen: The Oil Cleansing Method


Mijn huid is niet de makkelijkste. Ik heb een droge en gevoelig huidtype en waar ik vooral last van heb zijn droge plekjes. Ik smeer me dan ook suf met vette crème, maar zelfs dit werkt niet altijd. Nu ga ik eens iets anders proberen. Ik zag dit op Beautylab voorbij komen en ik heb besloten mij er ook aan te gaan wagen: The Oil Cleansing Methode. Lees verder voor meer uitleg hierover.

The Oil Cleansing Methode dus. Er zelfs een hele website over en er zijn veel blogs te vinden van vrouwen die razend enthousiast zijn. Ik las er voor het eerst wat over bij Serena van Beautylab, kijk even op deze blog voor véél nuttige informatie. Door haar werd ik nieuwschierig en dus ga ik het ook proberen.

Ik zal even kort het idee van OCM (afkorting) uitleggen. Je reinigt je gezicht met olie. Dit is niet alleen voor de droge huid, ook voor mensen acné schijnt dit erg goed te werken. De verhouding van oliën die je gebruikt, maakt het geschikt voor verschillende huidtypes.

Verhoudingen:
  • Oily Skin: 30% ricinusolie, 70% zonnebloemolie
  • Balanced Skin: 20% ricinusolie, 80% zonnebloemolie
  • Dry Skin: 10% ricinusolie, 90% zonnebloemolie
Dit zijn slechts richtlijnen. Kijk hoe jouw huid erop reageert en zo kun je aanpassen naar jouw huid. In plaats van zonnebloemolie kun je ook kiezen voor olijfolie. Ricinusolie is wonderolie, dit trekt het vuil uit je gezicht en geneest je huid.

Een andere combinatie kan zijn:
  • Oily skin: 75% ricinusolie, 25% Extra Virgin Olive Oil
  • Dry/flaky skin: 25% ricinusolie,  75% Extra Virgin Olive Oil
Extra Virgin Olive Oil is een goede moisturizer, het versterkt je huid omdat het vol zit met antioxidanten. Het is daarom vooral erg fijn voor de droge huid.

Van te voren wel even schudden natuurlijk. ;)
Ik heb de tweede combinatie gemaakt voor de droge huid. Ik heb per ongeluk iets meer wonderolie toegevoegd. Ik denk dat mijn verhouding is: 30% ricinusolie, 60% Extra Virgin Olive Oil. Wat ook erg goed schijnt te werken voor de droge huid, is amandelolie. Ik heb gehoord dat sommigen dit gewoon puur op hun huid smeren en dat dit geweldig werkt tegen droge plekjes. Dat is dus ook iets wat ik nog wil proberen!

Zoals ik al zei werkt dit reinigen met olie ook erg goed voor mensen met acné. Je zou verwachten dat de olie je huid alleen maar vetter maakt, maar dat is niet zo. Door je huid steeds maar te strippen van de natuurlijke oliën door middel van agressieve reinigers, gaat je huid alleen maar meer vet aanmaken. Met deze methode is dat dus niet zo. Het is heel mild en natuurlijk en het zal een vette huid juist verminderen.

Oke, dan nu een precieze uitleg in stappen hoe deze methode werkt. Je neemt wat van je olie in je handen, ongeveer een hoeveelheid ter grote van 1 euro. Dit warm je met je handen een beetje op en masseer het vervolgens in je gezicht. Dit verwijderd make-up en ander vuil, ook uit de poriën. Neem hier de tijd voor en focus je ook vooral op de probleem gebieden in je gezicht. Na de massage, laat je dit een tijdje intrekken. Volgens de site van The Oil Cleansing Methode, moet je even gaan zitten en ontspannen. Vervolgens pas je een washandje of een handdoek en maakt je deze nat met heet water. Het warme water opent de poriën en neemt de olie mee. Leg de handdoek op je gezicht en wacht tot hij afkoelt, doe dit een paar keer, tot dat je gezicht schoon voelt. Als je gezicht hierna wat trekkerig voelt, kun je nog een héél klein beetje olie aanbrengen op je gezicht.

Ik heb een heel klein flesje met mijn mix van olie nu en ik ben erg benieuwd hoe dit mij gaat bevallen. Misschien voeg ik er later nog wat amandelolie aan toe. Dat is zo leuk aan deze methode, je kunt het helemaal vormen naar jouw persoonlijke voorkeur en naar wat jouw huid nodig heeft.

Hadden jullie hier al van gehoord of heb je misschien al wel eens zoiets geprobeerd?